Pedagogika Montessori užívá pro slovní druhy různě barevné objekty/symboly (jehlany/trojúhelníky, koule/kolečka, kvádr/obdélník, elipsoid/ovál a další) a právě ty jsme si vyrobili s dětmi ze samotvrdnoucí hmoty. V tomto článku se dozvíte, jak na to a k čemu tyto objekty vlastně slouží.
Nejsou dokonalé, ale jsou naše
Každý jednotlivý tvar má určitou barvu a reprezentuje jeden slovní druh. Už jsem se o tom zmínila v článku s naší Pohádkou o slovních druzích, zde uvádím i jejich 3D podobu:
![]() PODSTATNÁ JMÉNA ⬇️ velký černý tříboký jehlan | ![]() PŘÍDAVNÁ JMÉNA ⬇️ menší tmavě modrý čtyřboký jehlan | ![]() ZÁJMENA ⬇️ vysoký fialový čtyřboký jehlan | ![]() ČÍSLOVKY ⬇️ menší světle modrý čtyřboký jehla | ![]() SLOVESA ⬇️ velká červená koule |
![]() PŘÍSLOVCE ⬇️ malá oranžová koule | ![]() PŘEDLOŽKY ⬇️ zelený most | ![]() SPOJKY ⬇️ růžový plochý kvádr | ![]() ČÁSTICE ⬇️ žlutý elipsoid | ![]() CITOSLOVCE ⬇️ menší zlatý čtyřboký (obrácený) jehlan s koulí místo špičky |
Vedle 2D symbolů se pro učení používají ještě jejich 3D verze a mně se stále nedařilo sehnat taková tělesa, která by nám plně vyhovovala (=poměr cena/výkon byl úplně mimo). Rozhodli jsme se proto se synem, že si je vytvoříme sami ze samotvrdnoucí hmoty. Výsledek má k dokonalosti daleko, symboly jsou však naše a dobře nám slouží při objevování světa slovních druhů. 🙂

Jak na výrobu symbolů ze samotvrdnoucí hmoty
Co potřebujete:
- samotvrdnoucí hmotu (my použili PRIMO, stačily dva 500g balíčky);
- nástroje na hlazení a tvarování (různá dřívka, nože);
- akrylové barvy.
Postup:
Tvarování jehlanů nám dalo celkem zabrat, navíc jsme s touto hmotou pracovali úplně poprvé, takže je to na výsledku znát, přesto se pokusím předat co nejvíce zkušeností, které jsme tímto nabyli.
- Čtyřboké jehlany (dva menší, jeden vysoký a jeden malý bez špičky) jsme vyráběli tak, že jsme si vzali kostku hmoty a začali ji tvarovat dvěma destičkami, které jsme proti sobě tlačili do stříšky. Přebytečnou hmotu jsme pak odřízli a postup opakoval na druhých dvou stranách. Po několika opakováních už hmota připomínala požadované těleso.
- Tříboký jehlan jsme začali vyrábět podobným způsobem, dotvarování však bylo o něco náročnější a bylo potřeba víc hmoty ořezávat.
- Koule jsme jednoduše uváleli v dlani a elipsoid též.
- Na kvádr a most jsme hmotu rozváleli a následně potřebnou část vyřízli, kousek pro most stačilo už jen ohnout.

- Tělesa jsme nechali důkladně proschnout, trvalo to přibližně den a půl až dva.
- Každé jsme pak natřeli příslušnou barvou (vizte tabulku výše), a to dvěma vrstvami.

No a s tímhle my teď pracujeme a objevujeme svět slovních druhů. A raději ještě jednou upozorním – tělesa jsme vyráběli s dětmi, dospělý sám bude mít výsledek o něco málo lepší v každém případě. 😉
Nádherná práce.
Z těch symbolů ke slovním druhům mi šla vždycky hlava kolem… 😀
No, uvidím, kam bude synek pokračovat do školy, možná se s nimi za pár let setkám.
Nám to vyhovuje, ale chápu, že to nemusí sedět všem. 🙂