K představení nového velkého tématu nám pomohla pohádka o slovních druzích. Inspirovala nás opět pedagogika Montessori.
Jak na slovní druhy
Když mi bylo jasné, že je nejvyšší čas udělat synovi pořádek v tom, který slovní druh je to či ono slovo, začala jsem hledat a zjišťovat, jakým způsobem toto velké téma pojmout. Bez velkého překvapení mě opět zaujal způsob, jakým děti seznamují se slovními druhy na Montessori školách. Největší inspirací se mi stal tento článek s pohádkou o království slovních druhů. Vzhledem k tomu, že syna ale klasické pohádky nijak neberou, využila jsem jeho aktuálního zájmu o letectví.
3D symboly pro jednotlivé slovní druhy jsme si vyrobili ze samotvrdnoucí hmoty. Článek o jejich výrobě bude následovat brzy po tomto a bude tu na něj odkaz.
Povídání o letcích, kteří objevují slovní druhy
Dnes si povíme příběh o letcích, kteří pracují ve zvláštní jednotce prozkoumávající území slovních druhů.
Letci létají v různých strojích: letadlech, vrtulnících, balónech i vzducholodích. Určitě tě zajímá, jaká jejich práce je. Někdy bývá klidná a odpočinková, jindy zase vzrušující a napínavá. Kdo ji vlastně vykonává? Ten či onen? On nebo tamten? Tak který? A kolik těch letců vlastně je? Jeden, dva, tři, deset? Třikrát více? Je to pořád málo? Neboj, je jich dostatek.
Určitě tě také zajímá, co ti piloti na území slovních druhů dělají. Létají, jistě, ale také pozorují, natáčejí, fotí a zapisují. Létají pomalu i rychle, vysoko i nízko, ráno i večer. Létají nad mraky, pod mraky, někdy také skrze ně, a to jeden vedle druhého, u základny i za kopci v dáli. Z posledního průzkumu se vracejí právě teď a mají nové objevy i zážitky. Znají šest nebo sedm nových slovních druhů. Říkám nových, ale ty už ses s nimi přece seznámil, neboť posloucháš toto vyprávění.
Ať už jich není mnoho! Kéž si je všechny zapamatuji, říkáš si. Třeba to nebude tak těžké. Ano, blížíme se do cíle a letci též. Vrn, chrn, drch, žbluňk, škytlo to. Zvláštní zvuky se ozývají z motoru jednoho letadla. Fí, pší, fúú, stoupá z něj černý kouř. Pilot ale stihl přistát a hasiči stroj uhasili. Brr, to bylo napínavé!
A je to! Všech deset slovních druhů letci objevili. Podíváme se na ně ještě jednou?
Pohádka o slovních druzích ke stažení
- Pohádka o slovních druzích
(A4, dvě strany, barevně) - Pohádka o slovních druzích
(A4, dvě strany, k vybarvení)
Představení jednotlivých slovních druhů
A jak jsme tuto pohádku (která samozřejmě pohádkou v pravém slova smyslu není) využili?
- Vzala jsem si k ruce symboly slovních druhů a začala vyprávět: „Letci létají v různých strojích: letadlech, vrtulnících, balónech i vzducholodích.“
- Zvedla jsem velký černý tříboký jehlan a zopakovala: „Strojích, letadlech, vrtulnících, balónech, vzducholodích jsou podstatná jména.“
- Jehlan jsem předala synovi a pokračovala: „Určitě tě zajímá, jaká jejich práce je. Někdy bývá klidná a odpočinková, jindy zase vzrušující a napínavá.“
- Zvedla jsem menší tmavě modrý čtyřboký jehlan a zopakovala: „Klidná, odpočinková, vzrušující, napínavá jsou přídavná jména.“
- Druhý jehlan jsem předala synovi a vyprávěla dál: „Kdo ji vlastně vykonává? Ten či onen? On nebo tamten? Tak který?“
- Zvedla jsem vysoký fialový čtyřboký jehlan a zopakovala: „Kdo, ji, ten, onen, on, tamten, který jsou zájmena.“
- Třetí jehlan jsem předala synovi a pokračovala: „A kolik těch letců vlastně je? Jeden, dva, tři, deset? Třikrát více? Je to pořád málo? Neboj, je jich dostatek.“
- Zvedla jsem menší světle modrý čtyřboký jehlan a zopakovala: „Kolik, jeden, dva, tři, deset, třikrát, málo jsou číslovky.“
- I čtvrtý jehlan jsem předala synovi a vyprávěla: „Určitě tě také zajímá, co ti piloti na území slovních druhů dělají. Létají, jistě, ale také pozorují, natáčejí, fotí a zapisují.“
- Zvedla jsem velkou červenou kouli a zopakovala: „Zajímá, dělají, létají, pozorují, natáčejí, fotí, zapisují jsou slovesa.“
- Kouli jsme předala synovi a pokračovala: „Létají pomalu i rychle, vysoko i nízko, ráno i večer.“
- Zvedla jsem menší oranžovou kouli a zopakovala: „Pomalu rychle, vysoko, nízko, ráno, večer jsou příslovce.“
.
- Také druhou kouli jsem mu předala a posunula příběh dál: „Létají nad mraky, pod mraky, někdy také skrze ně, a to jeden vedle druhého, u základny i za kopci v dáli.“
- Zvedla jsem zelený oblouk a zopakovala: „Nad, pod, skrze, vedle, u, za, v jsou předložky.“
- Oblouk jsem předala synovi a pokračovala ve vyprávění: „Z posledního průzkumu se vracejí právě teď a mají nové objevy i zážitky. Znají šest nebo sedm nových slovních druhů. Říkám nových, ale ty už ses s nimi přece seznámil, neboť posloucháš toto vyprávění.“
- Zvedla jsem růžový kvádr a zopakovala: „A, i, nebo, ale, neboť jsou spojky.“
- I kvádr putoval do synových rukou a já se blížila k závěru: „Ať už jich není mnoho! Kéž si je všechny zapamatuji, říkáš si. Třeba to nebude tak těžké. Ano, blížíme se do cíle a letci též.“
- Zvedla jsem žlutý elipsoid a zopakovala: „Ať, kéž, třeba, ano jsou částice.“
- Syn dostal předposlední symbol a mně zbývalo jen dokončit vyprávění: „Vrn, chrn, drch, žbluňk, škytlo to. Zvláštní zvuky se ozývají z motoru jednoho letadla. Fí, pší, fúú, stoupá z něj černý kouř. Pilot ale stihl přistát a hasiči stroj uhasili. Brr, to bylo napínavé!“
- Zvedla jsem poslední symbol a zopakovala: „Vrn, chrn, drch, žbluňk, brr jsou citoslovce.“
Poslední symbol jsem předala spolu s předepsanou pohádkou s vyznačenými slovními druhy barevně. Tento materiál má syn od prvního vyprávění stále k dispozici a průběžně se k němu vrací, zatímco se věnujeme i jinému materiálu na téma slovní druhy. Časem ho sem samozřejmě přidám, mám připravené domečky, puzzle, věty, symboly jako takové a spoustu samostatných slovíček. 🙂
1 thought on “Pohádka o slovních druzích”