Čísla a výška – nejvyšší místa krajů ČR

nejvyšší místa krajů čr (výška, čísla)

Víte, jaká jsou nejvyšší místa všech krajů ČR? My už ano! 🙂 Spojila jsem tři aktuální velké zájmy, a sice o čísla, o hory a o kraje České republiky a vytvořila aktivitu, kde využijete karty čísel, perlový materiál a mapu naší země.

Mapa krajů ČR se synovi dostala do rukou náhodou

Mapu krajů České republiky máme doma dlouho, koupila jsem ji zároveň s dřevěnou (pohyblivou) abecedou zhruba před rokem (obojí odtud). Líbila se mi a říkala jsem si, že se bude ještě hodit. Měla jsem v plánu ji vytáhnout až někdy, až na to bude vhodná doba. Jednou jsem ji ale při úklidu omylem vytáhla a už to bylo:

„Týjo, co to je?“

No, nemůžete dítěti odpovědět „Nic, na to seš ještě malej.“ Tedy, samozřejmě můžete, ale my to tak neděláme. Počkala jsem si, jestli zájem přetrvá, a v duchu už připravovala související aktivity a informace. Přetrvával a tak jsem se podle toho zařídila. Kraje jsem obtáhla barevně (akrylovými barvami) a říkala si, že uděláme stejně barevné obálky s pohledy a informačními kartičkami o místech, která se v daných krajích nacházejí. K tomu zatím nedošlo, začali jsme totiž řešit jenom kopce a hory. 🙂

Zájem o velká čísla – procvičování jejich tvorby

Ve stejnou dobu totiž u malého začínal velký zájem o čísla. O velká čísla. Prostě nám tu doslova házel tisíce, aniž by tušil, co to ve skutečnosti znamená. A taky k tomu přidal hory. Neptejte se mě, kde to všechno vzal. Už si to přesně nepamatuju, nejspíš to někde vyčetl, ke knihám má neomezený přístup.

Aby v tom všem neměl guláš, vytvořila jsem perlový materiál a karty čísel k pochopení desítkové soustavy a jeho zájem o hory vyřešila jednoduše – bude řešit jejich nadmořskou výšku. Jako první vznikly karty s nejvyššími vrcholy všech kontinentů (článek chystám), ale tam narážíme na to, že nemáme dostatek tisícových perlových krychlí. Vyrobila jsem tedy kartičky pro nejvyšší vrcholy všech krajů České republiky, které kloubí všechno dohromady – mapu, velká čísla i hory.

A aby si uměl představit, co je to ten jeden metr, vzali jsme dvě nejdelší tyče, tedy červenou i červenomodrou a dali je na sebe. Vysvětlili jsme si, že co jeden metr, to jeden korálek a to právě jedna takto dlouhá tyč. Pusy se při té představě protáhly oběma dětem víc, než bych řekla, že je to možné. 😉

Nejvyšší místa krajů České republiky

Kartičky jsem vytvářela ručně, takže je ke stažení dát nemohu. Krom toho byly vytvořené přesně podle barev naší mapy.

Na jedné straně jsem uvedla:

  • název vrcholu,
  • jeho nadmořskou výšku v číselné podobě,
  • kraj, v němž leží
  • a případně i pohoří, jehož je součástí.

Na druhé straně se nachází:

  • slovně vyjádřená nadmořská výška.

Tady alespoň uvádím nadmořské výšky všech nejvyšších vrcholů jednotlivých krajů ČR:

KrajNejvyšší vrcholNadmořská výška
Hlavní město PrahaTeleček399 m
Jihočeský krajPlechý (Šumava)1378 m
Jihomoravský krajDurda (Bílé Karpaty) – u vrcholu836 m
Karlovarský krajKlínovec (Krušné hory)1244 m
Kraj VysočinaJavořice (Jihlavské vrchy)837 m
Královéhradecký krajSněžka (Krkonoše)1603 m
Liberecký krajKotel (Krkonoše)1435 m
Moravskoslezský krajPraděd (Hrubý Jeseník)1491 m
Olomoucký krajPraděd (Hrubý Jeseník)1491 m
Pardubický krajKralický Sněžník1423 m
Plzeňský krajVelká Mokrůvka (Šumava)1370 m
Středočeský krajTok (Brdy)865 m
Ústecký krajKlínovec (Krušné hory) – u vrcholu1225 m
Zlínský krajČertův mlýn (Beskydy)1206 m
Zdroj: Wikipedia a Mapy.cz

Co potřebujete:

  • mapu České republiky s barevně odlišenými kraji (dřevěnou vkládačku nebo klidně vytištěnou);
  • kartičky s vypsanými nejvyššími vrcholy jednotlivých krajů (vizte odstavec výše);
  • perlový materiál;
  • karty čísel.
Postup:
  1. Aktivitě předcházel zájem o mapu České republiky, čísla i hory. O krajích jsme si nenásilně vyprávěli delší dobu, stavba takto vysokých čísel už byla z větší části též chápána.
  2. Pokud dítě zatím tápe ve stavbě stovek a tisíců, ukažte mu to.
  3. Projděte si spolu jednotlivé kraje a představte jejich nejvyšší vrcholy. Spárujte společně i kartičky.
  4. Nechte dítě, aby nadmořskou výšku vyjádřenou číslem složilo i pomocí karet čísel a vyjádřilo perlovým materiálem.

Naše varianta č. 2

  • Nechte dítě přečíst slovní vyjádření nadmořské výšky na zadní straně a podle něj vytvořit číslo pomocí karet čísel a následně je vyjádřit perlovým materiálem. Lícová strana s popisem bude sloužit pro kontrolu.

Naše varianta č. 3

  • Nechte dítě, ať seřadí nadmořské výšky od největší po nejmenší nebo naopak.

Projevily vaše děti samy zájem o ČR a nejvyšší místa našich krajů?
Pokud ano, jak jste toho využili?
A jak procvičujete velká čísla?

Novinky e-mailem?

Líbí se vám nápady pro děti na tomto webu? Chcete dostávat zprávu pokaždé, když vyjde nový článek? Stačí zadat vaši e-mailovou adresu.

Spam opravdu neposílám. Dostávat budete pouze upozornění na nové články. Z odběru se samozřejmě můžete kdykoli odhlásit.

Author: Verča | (d)veruce

Máme doma šikovného kluka školního věku, který mě hned v prvních měsících přiměl vydat se na dráhu kontaktního rodiče. Díky němu jsem se začala zajímat o nošení, bezplenkovku, BLW (příkrmy do ruky), BF obuv a v neposlední řadě o alternativní vzdělávání. Nejvíc souzním s metodami Marie Montessori, v jejíž pedagogice hledám inspiraci nejčastěji. Více se o mně dozvíte v menu Info > Kdo jsem.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *