Když děti v encyklopedii zaujal vesmír a já věděla, že u toho chvíli zůstaneme, začala jsem řešit, jak na planety – vyrobit, nebo koupit model Sluneční soustavy? Přemýšlela jsem o 2D i 3D filcových či papírových, ale neměla jsem čas je tehdy vyrábět. Vzpomněla jsem si ale na polystyrenové koule, které jsem kdysi kdesi zahlédla. A bylo to. Co bych je ale vyráběla já, vyrobí si je děti! 🙂
Polystyrenové koule o různých rozměrech
Když už se do něčeho pustíme, pustíme se do toho pořádně a ve velkém. Téma vesmír je toho důkazem. Polystyrenové koule jsem vybrala pro opravdu velkou Sluneční soustavu, ale můžete je sehnat o různých rozměrech a zvolit i daleko menší. Vybrala jsem velikosti, které plus mínus odpovídají velikostním rozdílům jednotlivých planet. Přesné to samozřejmě není, ale pro naše potřeby to naprosto dostačuje.
Koupila jsem je v obchodě, ve kterém jsem zrovna potřebovala i něco jiného. Nabízí je mnoho kamenných prodejen i e-shopů s různými potřebami, koule se často používají jako ozdoba do květináčů i jako polotovary k různému tvoření.
V tabulce uvádím rozměry koulí, které vidíte na obrázcích.
Vesmírné těleso | Průměr polystyrenové koule |
---|---|
Merkur, Mars | 4 cm |
Venuše, Země | 6 cm |
Jupiter, Saturn | 12 cm |
Uran, Neptun | 10 cm |
Slunce | 25 cm (dutá polokoule) |
Jak vyrobit planety?
Výroba modelů je relativně snadná. Pokud nebudete trvat na dokonalé podobě podle nejnovějších fotografií, zvládnou si (některé) planety a Slunce vyrobit i menší děti s drobnou pomocí samy.
Co potřebujete
- polystyrenové koule,
- akrylové barvy
(případně temperky, ovšem pozor – lak je rozpouští a rozpatlává), - lak
(použili jsme ten s atestem na dětské hračky, u akrylových barev není nezbytný, ale podle mého značně prodlouží modelu životnost), - sklenice nebo kelímky
(budou sloužit jako stojánky).
Postup
- Vybrali jsme vždy dvě (barevně) podobné planety a vzali si jako vzor naučné karty planet, které jsme vyráběli už dříve (článek chystám, sledujte případně štítek vesmír). Podle nich jsme se snažili společnými silami namíchat co nejpodobnější barvu. Tu pak děti samy nanesly na polystyrenové koule. Jako stojánek jim posloužily zavařovačky o různých rozměrech.
- Uran a Neptun jsou k tvorbě nejjednodušší, těmi jsme začali.
- Merkur je jednoduchý jako Uran s Neptunem. U Jupiteru jsem dětem tužkou nakreslila hurikánové oko a načrtla jsem i části, kde by mohly trochu změnit barvu (vznikly tedy barevné pruhy, jak je znají z fotografií v encyklopediích).
- Stejné čáry jsem načrtla i u Saturnu a Venuše.
- S Merkurem a Zemí mě poprosily o pomoc a já to tak trochu čekala. Tyto dvě planety jsou ze všech asi ty nejsložitější. Větším či zručnějším dětem ale jistě bude stačit načrtnout u Země kontinenty a u Merkuru si projít více nových fotografií, případně si vyzkoušet jeho povrch nanečisto na papír.
- Slunce si děti namalovaly rovněž podle fotografií z vesmíru, nikoli podle toho, jak tuto hvězdu vidíme my na Zemi. Do hustého červeného podkladu vtiskovaly štětcem odstíny oranžové, bílé a žluté.
- Já následně všechna tělesa ještě nalakovala.
Jak na prstence
Planety a Slunce nepředstavují problém, ale jak udělat Saturnu a Uranu jejich prstence? S dětmi jsme se dohodli, že je pro názornost uděláme jen Saturnu, výroba totiž spotřebuje jednu laminovací folii na jednu planetu a my si umíme představit i její lepší využití (velká část zůstane nevyužitá a nepoužitelná a my neradi plýtváme ;)).
Prstenec vytvoříte jednoduše kružítkem podle velikosti polystyrenové koule (prostě tak, aby co nejvíce připomínal skutečný prstenec. Vystřihněte jej a zalaminujte. Do spečené folie uprostřed vystřihněte díru o takové velikosti, aby šla na planetu nasadit ztuha, tedy, aby na ni držela sama. Přebytečnou folii okolo prstence pak obstřihněte. Pokud máte plné polystyrenové koule, můžete je také v polovině naříznout a do tohoto řezu prstenec zafixovat.
Model Sluneční soustavy – využití a uskladnění
Co s velkým modelem Sluneční soustavy?
Náš velký model se nacházel v přihrádce připravený k okamžitému použití. V tuto chvíli, kdy téma vesmír prakticky finišujeme, jsme jej sbalili do černé látky, kterou jsme používali jako podklad. Vytvořili jsme jednoduchý, provázkem stažený pytel, který si děti mohou kdykoli vyndat ze skříně a rozbalit.
Co s ním jde ještě?
Umím si představit využití takového modelu jako závěsné dekorace do vesmírného koutku v dětském pokoji.
Co s malým modelem Sluneční soustavy?
Menší model se uchovává jednodušeji a případně jej můžete i upevnit do černě namalované krabice a mít jej tak kdykoli k dispozici na poličce.
Vyráběli jste dětem nebo s dětmi podobný model Sluneční soustavy?
Pokud jste zvolili jinou techniku, poradíte ostatním jak vyrobit planety a model Sluneční soustavy?
Další články a materiály na téma vesmír na tomto blogu:
- Vesmír | Dětská obrazová encyklopedie (kniha pro větší děti i dospělé)
- Podívej se do vesmíru (kniha pro předškoláky)
- Vesmír – pracovní listy k tisku (předškoláci / 1. třída)
- Atmosféra – výuková aktivita a pracovní list k tisku (předškoláci / 1. stupeň)
- Jak namalovat vesmír, galaxii či mlhovinu (výtvarka pro předškoláky a starší děti)
- Planety – šablony pro pohyblivou abecedu (k tisku i k vybarvení) (předškoláci / 1. třída)
- Jak vyrobit model Sluneční soustavy (planety) z polystyrenových koulí (3D model pro předškoláky i školáky)
- Počítáme měsíce planet (+ pracovní list) (navlékání korálků představujících měsíce jednotlivých planet)
- Planety – naučné a třísložkové karty (předškoláci / 1. stupeň)
Dobrý den, děkuji za inspiraci a cenné rady, podle vašeho návodu jsem s dětmi vytvořila nádhernou sluneční soustavu, všichni jsme nadšeni 🙂
Krásný den, moc děkuji za zpětnou vazbu! 🙂